WYCINANKI
KURPIOWSKIE
Pierwsze wycinanki wykonywano z białej bibuły. Przygotowywane od
drugiej połowy XIX wieku w okresie bożonarodzeniowym i wielkanocnym zawieszane były w oknach (w
postaci firanek) oraz na obrazach, w formie ozdobnej ramy. Dopiero wraz z obwoźnym handlem zaczęły
ewoluować pod względem formy i barwy. Wzrastająca dostępność kolorowego papieru przyczyniła się do
poszerzenia kolorystyki.
PAJĄKI I
KIERCE
Wycinanki to nie jedyne ozdoby tradycyjnego
wnętrza mieszkalnego. W każdym domu, w odświętnym pomieszczeniu zwanym „białą izbą”,
dominowały wyroby z kolorowej bibuły. Przed świętami Wielkanocy i Bożego Narodzenia dekorowano je
rozłożystymi „pająkami”, „kiercami” i bukietami
PALMY
Palmy Kurpiowskie są wykonywane z kwiatów z bibuły napamiątkę wjazdu Jezusa do
Jerozolimy. Palmy z którymi Kurpie podążają na mszę świętą sięgają od jednego metra do kilku
(obecnie nawet dokilkunastu) skonstruowane są na bazie kija lub ociosanej choinki.
PISANKI
Pisanki - skrobane, pisane, barwione zdobiły święconki, świąteczne
stoły, funkcjonowały jako prezenty i atrybuty magicznych zabiegów. Od niepamiętnych czasów jaja były
symbolem życia i płodności. Literatura przedmiotu podaje iż zwyczaj barwienia i zdobienia jaj znany
był już w starożytności. Kurpie do barwienia jaj używali naturalnych barwników roślinnych: wywaru z
łupin cebuli, kory dębu, leszczyny, jabłoni, mchu. Najstarsze pisanki pozbawione były wzorów, a
jedynym walorem był kolor. Ciemne barwy skorupek przyczyniły się do powstania określenia
„kruki”.
PIECZYWO OBRZĘDOWE
Jednym z atrybutów magicznych praktyk agrarnych było pieczywo obrzędowe. Etnografowie podają, że w procesie lepienia figurek z ciasta chlebowego, razowego, pytlowego, żytniego lub pszennego brała udział cała rodzina, jednak najważniejszą osobą był gospodarz.