wycinanki kurpiowskie
LELUJA
Niekwestionowanym reprezentantem
kurpiowskich wycinanek jest „leluja”. Pionowa, symetryczna forma składa się z dwóch części: korony i
podstawy. Zawarte w obu elementach zdobnicze motywy zależą od wyobraźni i umiejętności wycinankarki.
Jednak w błędzie jest ten kto myśli, że w kulturze ludowej zachowano anonimowość. Mimo że prace
rzadko bywają podpisywane, to kod w nich zawarty czytelny jest nie tylko dla samych artystek, ale i
bacznych obserwatorów tej sztuki. Wielopokoleniowe tradycje wycinankarskie zaowocowały wyraźnym
określeniem wzornictwa. Każda z rodzin opracowała własne, niepowtarzalne motywy, których zgodnie z
zasadami nie należy kopiować. Weryfikacją wzorów przez wiele lat zajmowała się Spółdzielnia
Rękodzieła Ludowego i Artystycznego stojąca na straży „czystości” wzorów. Dzięki jej działaniom
poprzez analizę kompozycji i motywów zdobniczych można było dotrzeć do rodziny autora. Obecnie
analiza taka nie zawsze byłaby wiarygodna.
GWIAZDA
Drugą typową formą wycinanki jest
„gwiazda”, zwana czasem „kółkiem”. Symetryczna, zbudowana na bazie szesnastu lub trzydziestu dwóch
ramion kompozycja składa się zazwyczaj z motywów geometrycznych: ażurów, siatek. W drugiej połowie
ubiegłego wieku do tradycyjnego wzoru „gwiazdy” dodano asymetryczne elementy, początkowo o tematyce
sakralnej. Obok przedstawień Matki Boskiej Częstochowskiej, Ostrobramskiej, Nieustającej Pomocy,
świętych pojawiła się sylwetka papieża Jana Pawła II ujętego w geście błogosławieństwa. Początkowo
chłodnie przyjęte innowacje z czasem zyskały aprobatę miłośników ozdób z papieru. Dziś asymetryczne
„gwiazdy” cieszą się ogromną popularnością. Ażurowy fryz wycinanki otoczył także postacie
historyczne m.in. gen. Józefa Bema, Napoleona oraz sceny rodzajowe takie jak tańczące pary w
regionalnych strojach. Kurpiowskie artystki chętnie podejmują wyzwania, trudno więc wyobrazić sobie
motyw, którego nie potrafiły by „wystrzyc” z glansowanego papieru.
LAS
Trzeci z typów wycinanek – „las” –
również powstał w drugiej połowie dwudziestego wieku. Jednobarwna, rytmiczna kompozycja zbudowana
jest z trzech poziomów ukazujących faunę, florę leśną oraz ludzi przy pracy. „Las” wymaga od autorki
ugruntowanych umiejętności, zmysłu kompozycji i proporcji. Drobne elementy, szczegółowo zaznaczone
sylwetki zwierząt (lisów, wiewiórek, wilków) narzucają konieczność perfekcyjnego operowania
nożycami.
Obok jednobarwnych „leluj”, „gwiazd” i „lasów” występują wycinanki wielobarwne o tematyce rodzajowej oraz
ptaki. Te drugie w postaci pawi, gołębi, dudków lub kogutów zdobiły dawniej wejścia do
izb.